Jak na změny vašeho e-shopu vzhledem k nové legislativní úpravě pro rok 2023?

Datum vydání novinky: 6. 12. 2022
Od nového roku vstoupí v platnost nejrozsáhlejší úprava legislativy v oblasti ecommerce od roku 2014. Přečtěte si, co to pro vás znamená a jak se na změny připravit.

Co se mění a na co se připravit?

  • Prezentování slev - ty se nově musí odvíjet od nejnižší ceny za posledních 30 dní
  • Prezentování uživatelských recenzí - uváděné recenze musí být ověřené, tzn. musí pocházet od zákazníků kteří produkt skutečně zakoupili
  • Označení objednávkového „tlačítka“ 
  • Zakázané předem zaškrtnuté souhlasy spotřebitele (checkboxy) s dalšími placenými službami  
  • Maximální lhůta pro dodání zboží - dodat zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy
  • Povinnost vydat potvrzení o uzavřené smlouvě
  • Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
  • Stav vraceného zboží po odstoupení od smlouvy spotřebitelem do 14 dnů
  • a další, více viz navrhované znění zákona

Ty nejzásadnější změny si představíme více do hloubky.

Koho se změny týkají

Změny se vztahují nejen na české a slovenské, ale všechny B2C e-shopy, které

  • ​prodávají jiné než rychle se kazící zboží (nikoli služby) koncovým zákazníkům,
  • mají sídlo v i mimo EU s cílovou skupinou evropských nakupujících.

Za pravidla odpovídají e-shopy. Pokud je poruší, zákazníci mohou odstoupit od smlouvy nebo chtít adekvátní slevu. Pravidla se vztahují na slevy, kterých může využít každý zákazník. Netýkají se slevy poskytnuté zákazníkům individuálně (sleva za odběr newsletteru, kód k narozeninám/svátkům, věrnostní slevy).

Jak zobrazovat slevy nově a správně?

Nově bude platit základní obecné pravidlo => (předchozí) referenční cenou při zobrazování slev bude nejnižší cena zboží nabízená obchodníkem za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Smyslem této novinky je, aby obchodníci informovali o slevách spotřebitele férově a jednotně.

Jak zní návrh zákona, konkrétně § 12a?

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,
b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo
c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně

Jakým způsobem slevy komunikovat?

Příklad: Prodáváte mobilní telefon za 10 000 Kč, který v rámci akce zlevníte na dva týdny na částku 8 000 Kč. Cenovku mobilu poté vrátíte zpět na běžnou cenu. V rámci vánoční akce dále zlevníte produkt o 50 %.

Slevu můžete komunikovat následovně:

Co to v praxi znamená?

  • Vývoj cen za posledních 30 dní budete muset ukládat v čase, abyste je mohli doložit v případě kontroly od ČOI.
  • Více přemýšlet nad slevovými akcemi a plánovat je v dostatečném předstihu.
  • Nedělat zbrklé a časté změny cen, naopak ceny měnit s vědomím 30 ti denních cyklů.

Uživatelské recenze

Jestliže e-shop zveřejňuje na svém e-shopu uživatelské recenze, přibude mu nová povinnost informovat zákazníka, zda zajišťuje ověření pravosti recenze. Přesněji, že jí napsal spotřebitel, který si zboží zakoupil. V praxi mohou nastat dvě různé situace:

  1. e-shop zveřejňuje recenze, ale neověřuje, zdali recenze pochází od spotřebitele, který výrobek skutečně použil nebo si ho zakoupil
    • V takovém případě musí e-shop o skutečnosti, že pravost recenze neověřuje, informovat přímo u textu recenze.
  2. e-shop zveřejňuje a ověřuje pravost recenzí
    • V tomto případě musí e-shop k textu recenzí přidat informaci, že zveřejněná recenze pochází od spotřebitele, např. "Hodnocení pochází od ověřených uživatelů. Hodnotit produkty mohou pouze registrovaní uživatelé, kteří si produkt reálně zakoupili." a zároveň e-shop musí být schopen tuto skutečnost prokázat v případě kontroly ze strany ČOI. 

 

Tlačítko v Checkoutu

Tlačítko, pomocí kterého dokončí zákazník nákupní proces, bude muset být nově označeno snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající
jednoznačnou formulací. 

Přednastavené souhlasy spotřebitele s dalšími úplatnými plněními

Dle nové legislativní úpravy není možné přidávat do objednávky jakékoliv služby a produkty bez výslovného souhlasu nakupujícího. V praxi to tedy znamená že předem zaškrtnutý check-box např. u pojištění zásilky či přidaného doporučeného zboží bude přestupkem.

Povinnost spotřebitele informovat, že nemá právo odstoupit od smlouvy

E-shopy, které prodávají produkty, jejichž charakter neumožňuje spotřebiteli odstoupit od smlouvy do 14 dnů, musí u objednávaného zboží na tuto skutečnost explicitně informovat zákazníka. 

 

Ozvěte se nám, pomůžeme vám s implementací legislativy do praxe

Šablona kontaktního formuláře
Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.
Soubor byl úspěšně nahrán